Zo concurreert vastgoedbaas Albert Post met internetmakelaars

Geschreven door: Silke Leferink

Op:  

In: Algemeen

20-08-2018 – Wie in Twente een bedrijfspand of woning zoekt kan niet om Thoma Post Makelaars heen. Deondernemer.nl sprak directeur Albert Post (54) in de Twentse reeks van de Eregalerij. Dit is hoe hij gebruik maakt van schaalgrootte en zo kijkt hij naar concurrentie van online makelaars.

Albert Post is directeur van Thoma Post Makelaars, een bedrijf met kantoren in Twente, de Stedendriehoek, Midden-Nederland en Amsterdam. De veertig makelaars worden ondersteund door een binnendienst die bestaat uit nog eens een man of twintig. Post komt uit een makelaarsfamilie en is naar eigen zeggen tegen wil en dank de makelaardij ingerold. “Mijn vader was makelaar en had het de hele dag –zelfs ’s avonds en in het weekend- knetterdruk. Dat leek mij niks. Dat veranderde toen ik op mijn 28ste uit militaire dienst kon komen toen mijn broer -die wel bij mijn vader werkte- ziek werd. Gaandeweg kwam ik erachter dat ik het vak eigenlijk heel leuk vond”, zegt Post in de Enschedese vestiging.

De vader van Post verkocht na een aantal jaren de zaak aan een ex-werknemer, die het bedrijf weer doorverkocht aan concurrent Snelder Zijlstra. Hoewel het makelaarsvak hem op het lijf geschreven blijkt, merkt Albert Post dat hij zelf ook wil ondernemen. “We namen een tweede hypotheek op het huis en zijn in september 1993 voor onszelf begonnen.” Post ging direct vooruitstrevend te werk. “We waren elke werkdag en op zaterdag tot acht uur open. Waarom? We zagen dat de grootste doelgroep voor nieuwbouw de tweeverdieners waren. Die waren overdag aan het werk en vonden het prettig dat ze na werktijd bij ons terecht konden.” Het bedrijf is in vijfentwintig jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met negen vestigingen. Onder meer in Enschede, Deventer en Amsterdam. Naast Post als grootaandeelhouder zijn er vestigingen met medeaandeelhouders en is er een franchise-vestiging in Doetinchem.

 

Het bedrijf van Albert Post is in vijfentwintig jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met negen vestigingen. © Vincent Krijtenburg

 

Naast alle vestigingen in het oosten des lands valt een vestiging in Amsterdam op

“Mijn zus werkte in Amsterdam voor een makelaarskantoor dat eigendom was van een aantal hypothekers. Zij hadden duidelijk meer verstand van hypotheken dan van makelaardij. Het bedrijf ging failliet. Mijn zus wilde het wel overnemen, maar de curator wilde het bedrijf niet verkopen aan personeel. Toen heb ik het voor haar gekocht, waarna zij het van mij overkocht. Met een kantoor met vijf medewerkers heeft ze voor Amsterdamse begrippen een serieus kantoor. Ik ben heel trots op hoe mijn zus het doet.”

Uw bedrijf behaalde recent een mooie 9e positie in de landelijke top 100 van best verkopende makelaars

“Ik ben erg trots op deze positie. Het leuke is dat het niet alleen uitgaat van het aantal transacties, maar ook van de doorlooptijd, het aantal nieuwe opdrachten en het verwerven van nieuw aanbod in onze portefeuille. Dat is ons, geheel tegen de markt in, kennelijk goed gelukt.”

 

Albert post: “Concurrentie houdt je scherp en is goed voor de markt.” © Vincent Krijtenburg

 

In de Top 100 staan er twee internetmakelaars boven u. Hoe kijkt u naar deze concurrenten?

“Ik zie de internetmakelaars zoals Makelaarsland wel als concurrenten maar het is een heel ander vak. Zij zijn een marketingbedrijf die huizen op Funda plaatst en de mensen alles zelf laat doen. Daarentegen gaan wij naar het huis toe, we waarderen het zelf, nemen het in de verkoop, maken het huis verkoopklaar en zijn betrokken bij de afwikkeling. Het is een heel ander vak en daarom is het een oneerlijke vergelijking. Maar zolang ik in de top tien sta is het prima dat de internetmakelaars erin staan.”

Maar wat nou als die oneerlijke concurrentie u uit de top tien duwt?

“Konkurrenz belebt das Geschäft (concurrentie doet het bedrijf herleven), zeggen we hier dicht bij de grens met Duitsland. Zonder concurrentie heb je geen handel. Concurrentie houdt je scherp en is goed voor de markt. De concurrentie van internetmakelaars is er nu eenmaal. Vroeger had je ook gewoon dagblad Tubantia en de Twentse Courant waarin mensen een advertentie plaatste om hun huis aan te prijzen. Wat dat betreft is het niks nieuws maar is alleen de techniek veranderd. Wij bieden toegevoegde waarde met meer marktkennis, meer deskundigheid, meer begeleiding en meer kwaliteit. Dat blijkt ook wel als je weet dat klanten van internetmakelaars een tien procent lagere koopprijs betaald krijgen dan wanneer ze het via een fullservice kantoor zoals het onze hadden verkocht.”

 

Albert Post: “Allerbelangrijkst is dat we onze mensen kunnen laten specialiseren.”© Vincent Krijtenburg

 

Niet bang voor concurrentie dus?

“Integendeel, we werken samen met Snelder Zijlstra en Ten Hag Makelaars, onze twee grootste concurrenten in de regio. Ik denk dat we met deze samenwerking tachtig procent van de nieuwbouw makelaardij in Twente doen. We willen heel graag alle data van de woningzoekers in kaart brengen. Dat kun je beter met z’n drieën doen. Op de website Nieuw Wonen Twente kunnen mensen die een nieuwbouwwoning zoeken zich inschrijven. We maken een analyse van de actuele woonwensen en spelen dat door aan de ontwikkelaars. Die kunnen dan op basis van de vraag uit de markt ontwikkelen en de koper krijgt het huis dat hij graag wil hebben. We hebben ondertussen al ruim vijfduizend zoekprofielen in onze database zitten.”

Bent u met zoveel persoonsgegevens in uw bezit niet bang voor de nieuwe privacywetgeving?

“Nee. De AVG is helemaal niet zo eng als iedereen denkt. Het dwingt je om toestemming te vragen voordat je gegevens verzamelt en gebruikt. Zolang je die toestemming vraagt en mensen geven die toestemming, dan is er niks aan de hand. We hebben momenteel een jurist binnen de organisatie die zich bezig houdt met de AVG. Dat is vanwege de schaalgrootte die wij hebben mogelijk. Onder meer de fusie met Thoma heeft tot die omvang geleid.”

Op welke manier heeft u nog meer voordeel van de schaalgrootte?

“We hebben voordeel op het gebied van inkoop en marketing. Allerbelangrijkst is dat we onze mensen kunnen laten specialiseren en kunnen laten doen waar ze echt goed in zijn. Het taxeren van zakelijk vastgoed is bijvoorbeeld een specialisme waar je hoogopgeleide taxateurs voor nodig hebt. Wij taxeren voor waterschappen, voor politie, woningcoöperaties, supermarktketens, banken en mkb-bedrijven. Vroeger deden makelaars het taxeren er een beetje bij, maar als je een makelaar een taxatie laat doen, dan raakt hij afgeleidt van zijn werk. Bovendien duurt het drie keer zo lang en ik denk dat de kwaliteit dan lager is.”

Sinds kort houdt u zich ook (weer) bezig met hypotheken, waarom?

“In 2008 hebben we het deel financiële dienstverlening verkocht, dat willen we nu weer oppakken. Dat doen we omdat we zien dat de klant graag ontzorgd wil worden op het gebied van hypotheken en verzekeringen. Vroeger was het zo dat de klant de bank koos waar opa en vader ook al zaken mee deden. Tegenwoordig is die klantentrouw weg. De klant wil nu snel en goed geholpen worden.
Daar zien wij een winstkans en we hebben de klanten die een huis kopen al. In negentig procent van de gevallen willen zij een hypotheek hebben. Wij kunnen uitzoeken wat het beste product is voor de klant met de laagste rente. Er hoeft niet eerst een bank gebeld te worden. Vroeger verstrekte je als makelaar een hypotheek namens de bank, en daar kreeg je dan een provisie voor. Maar daarmee was het advies niet onafhankelijk. Er zijn toen rare dingen gebeurd. Nu is het product veranderd. Degene die de hypotheek nodig heeft betaalt de adviseur. Voor de financiële dienstverlening heb ik twee goede adviseurs en een binnendienstmedewerker aangenomen.”

Bron: deondernemer.nl

Dit artikel delen?

Meer over ons

Vacatures Thoma Post Makelaars

Vacatures

We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Geef jouw carrière een boost bij Thoma Post Makelaars.

Lees meer.

Thoma Post Enschede

Woon- en werktrends

Nieuwsgierig naar de woon- en werktrends voor 2024? Bekijk onze tips.

Lees meer.